GA VANDAAG NOG AAN DE SLAG!

Bel nu: (+31) 06 44 65 50 74


E-mail: info@islam-wise.nl


Herstel de verbinding tussen de Schepper en Zijn schepping binnen het onderwijs door middel van het 5D Denkmodel!

Het 5D Denkmodel biedt een unieke manier van leren, gebaseerd op islamitische principes, en helpt ons de wereld met een diepere betekenis te begrijpen. Dit model herstelt de essentiële verbinding tussen de Schepper en Zijn schepping in het onderwijssysteem.

Deze verbinding is geleidelijk en ongemerkt uit veel onderwijssystemen verdwenen, met ingrijpende gevolgen. Het 5D model brengt deze koppeling terug, zoals benadrukt wordt in de Qur'an met de woorden: "Iqra bismi rabbika" (Lees in de naam van jouw Heer). Het herinnert ons eraan dat leren en lezen altijd gekoppeld zou moeten zijn aan God als de Schepper en Onderhouder van de werelden.



➡️ Waarom is dit belangrijk?

Wanneer we onze kennis verbinden aan God, groeien niet alleen onze inzichten, maar ook ons geloof (imaan). Zonder deze verbinding riskeren we dat de seculiere wetenschap de plaats van geloof inneemt in de harten van onze kinderen. Het 5D model biedt een krachtig tegenwicht door wetenschap en geloof te verenigen, en zo een solide basis te leggen voor zowel intellectuele als spirituele groei.


Het 5D-denkmodel gaat te werk langs de volgende vijf stappen:


1️⃣ Ontdekken: Leer de schepping waarnemen als een bewijs voor Allah's grootsheid en identificeer seculair taalgebruik in de lesmethodes. Door het seculiere perspectief weg te nemen, kunnen leerlingen zich verwonderen over de wonderbaarlijke schepping die Allah doorlopend manifesteert.


2️⃣ Vergelijken: Zie de overeenkomsten en verschillen tussen menselijke constructies en de schepping van Allah, en ontdek de unieke wonderen van Allah in Zijn schepping. Deze benadering is geworteld in de overtuiging dat het hart de ultieme opslagplaats is van ware kennis. Door analogie kan het hart nieuwe kennis met zekerheid verifiëren en accepteren.


3️⃣ Kritisch denken: Onderzoek de oorsprong van wat je ziet en besef dat

alles terug te leiden is naar God. U bevordert het kritisch denken van de leerlingen door het stellen van vragen, waardoor leerlingen valse aannames kunnen doorgronden en door middel van redenering tot de juiste antwoorden kunnen komen.


4️⃣ Verbinden: Reflecteer op de onderlinge verbondenheid en afhankelijkheid van alles in de schepping en op de Namen en Eigenschappen van Allah Die het beste passen bij deze reflectie, en maak de koppeling met Qur'an en Hadith.



5️⃣ Bedanken: Toon liefde en dankbaarheid aan de Schepper voor alles wat Hij geschapen heeft en laat dit je geloof verdiepen. Door middel van fikr, dhikr en shukr komen zij dichter tot Allah. Deze stap helpt hen ook bij het trekken van morele en karakterlessen uit wetenschappelijke onderwerpen.


NIVEAU 1 – 5D Basisprincipes

Belangrijkste elementen 

Het programma behandelt de stappen van het 5D-model –verkennen, vergelijken, bevragen, verbinden en waarderen –met de nadruk op praktische toepassingen in het klaslokaal.


Verwachte resultaten 

Deelnemers krijgen een fundamenteel inzicht in het 5D-denken-model en de essentie ervan, en leren hoe ze deze aanpak effectief kunnen integreren in hun onderwijs met behulp van 5D-denken- werkboeken.

Investering: 12 uur (te verdelen over 3 of 4 werksessies)


Module 1: Het kernprobleem in kennisverwerving en onderwijs

  • Lezing & Activiteit 1: Scheiding van de schepping en de Schepper (2 uur) 
  • Lezing & Activiteit 2: Waarom, wat en hoe van 5D-denken (2 uur) 
  • Lezing en activiteit 3: De tekens lezen en nadenken over de goddelijke namen en zien Schoonheid in de schepping (2 uur)
  • Kahoot-quiz-1 

Module 2: Wereldbeeld: vorming, belang en variëteiten

  • Lezing en activiteit 4: Seculiere trios - natuur, oorzaak en gevolg en toeval (2 uur) 
  • Lezing en activiteit 5: Wereldbeschouwingsvorming en -educatie &Tawhidi versus seculiere Wereldbeelden (2 uur)
  • Lezing en activiteit 6: Transformatief lesgeven met 5D-denken (2 uur)
  • Kahoot-quiz-2

Niveau 2 - 5D Denken begrijpen

Overzicht

Dit programma is bedoeld voor docenten die bekend zijn met de basisbeginselen van 5D en gaat dieper in op de principes en methodieken ervan. Het is bedoeld om de vaardigheden van docenten te verbeteren bij het toepassen van 5D-denken op verschillende thema's.


Sleutelelementen

Deelnemers nemen deel aan nog eens vier modules (24 uur) over ervaringsleren, multidisciplinaire integratie en innovatieve lesplanning binnen het 5D-framework.


Verwachte resultaten 

Deelnemers zullen de diepgaande pedagogische, filosofische en theologische redeneringen achter het model onderzoeken. Ze zullen hun begrip van het 5D-denken-model verdiepen en zelf op 5D-denken gebaseerde materialen leren schrijven en ontwikkelen.


Module 3: Theorieën over het zelf, de menselijke natuur en het bestaan

  • Lezing en activiteit 7: Harfi- en Ismi-perspectieven (2 uur) 
  • Lezing &Activiteit 8: Het Boek van het Universum lezen (2 uur) 
  • Lezing en activiteit 9: Zelfdeterminatie versus zelfrealisatietheorie (2 uur)
  • Kahoot-quiz-3

Module 4: Holistisch en Integratief Onderwijs

  • Lezing &Activiteit 10: De menselijke natuur in de islam en het onderwijs (2 uur) 
  • Lezing &Activiteit 11: Holistisch en Integratief Onderwijs (2 uur) 
  • Lezing en activiteit 12: Betekenis en morele lessen uit de wetenschap halen (2 uur)
  • Kahoot-quiz-4

Niveau 3- 5D-Denken Beheersen

Doel

Op maat gemaakt voor docenten die zich willen specialiseren in de kunst van het 5D-denken in schrijven. Het programma is ontworpen om de schrijfvaardigheid te verfijnen om boeiende inhoud te maken die gebruik maakt van de 5D Thinking-aanpak.


Belangrijkste elementen

Dit intensieve programma omvat vier nieuwe modules (in totaal 24 uur) gericht op geavanceerde schrijfstrategieën, verhaalontwikkeling, kritische analyse en de toepassing van 5D- concepten op schriftelijke expressie.


Verwachte resultaten 

Docenten zullen tijdens de cursus vaardigheden ontwikkeld hebben met betrekking tot de beheersing van schrijftechnieken doordrenkt met 5D-denken, en uitgerust zijn om boeiende, multidimensionale geschreven inhoud op te stellen. Ook leren ze hoe ze studenten kunnen begeleiden bij het ontwikkelen van hun eigen 5D -schrijfvaardigheden.


Module 5: 5D-denkmodel voor geïntegreerde kennis

  • Lezing en activiteit 13: 5D-denken in wiskunde (2 uur) 
  • Lezing &Activiteit 14: 5D-denken in de natuurwetenschappen (2 uur) 
  • Lezing &Activiteit 15: 5D-denken in de sociale wetenschappen (2 uur)
  • Kahoot-quiz-5

Module 6: Schrijfoefening van het 5D-denkmodel

  • Lezing en activiteit 16: 5D-schrijfoefeningen en presentaties-1 (2 uur) 
  • Lezing en activiteit 17: 5D-schrijfoefeningen en presentaties -2 (2 uur) 
  • Lezing en activiteit 18: 5D-schrijfoefeningen en presentaties -3 (2 uur)
  • Kahoot-quiz-6

Learn more

Niveau 4 – 5D Coaching

Doel

Dit programma is op maat gemaakt voor docenten die een mentor of coach willen zijn in 5D-denken en richt zich op leiderschaps- en trainingsvaardigheden om anderen te begeleiden bij de implementatie van het 5D-model.


Ontwikkeling van mentorschap

Het curriculum omvat coachingstechnieken, feedbackstrategieën en motiverende methoden voor effectief mentorschap.


Verwachte resultaten

Deelnemers zullen zijn toegerust met mentor- of coachingvaardigheden om anderen te begeleiden, ondersteunen en inspireren bij het adopteren en toepassen van de principes van 5D-denken in diverse educatieve contexten.


Afhankelijk van uw behoefte stellen wij graag een implementatietraject op maat samen. Mail hiervoor naar info@islam-wise.nl. 


Een standaard pakket als hieronder is ook mogelijk:

Share by: